Van alle internetgebruikers in Nederland (5,2 miljoen huishoudens) belt 41 procent al via internettelefonie (dat zijn 2,2 miljoen huishoudens). Van deze groep heeft 25 procent vertrouwen in de kwaliteit van internetbellen. Van alle internetters heeft daarentegen 17 procent vertrouwen in internetbellen.
Dat concludeert TNS NIPO uit een onderzoek onder tienduizend Nederlandse huishoudens. Als het bellen via internet wordt aangeboden door de eigen internetprovider, heeft een op de vijf huishoudens vertrouwen in deze mogelijkheid. Wanneer huishoudens besluiten om over te stappen van een vaste telefoonaansluiting naar internettelefonie blijven zij dan ook liefst bij hun eigen internetaanbieder. Het verwachte concurrentievoordeel voor de verschillende aanbieders blijkt dus niet uit te komen.
In mei belden ongeveer 650 duizend internetgebruikers via KPN. Van alle huishoudens heeft 31 procent de vaste telefoonlijn verruild voor internettelefonie. Uit het onderzoek blijkt dat vooral de klanten van Casema, Chello en Multikabel verhoudingsgewijs meer vertrouwen hebben in internettelefonie. De klanten van @home hebben het minste vertrouwen in de kwaliteit van IP-telefonie.
Bellen via internet gebeurt op basis van het TCP/IP-protocol. Een computerprogramma transformeert de gesproken woorden naar een digitaal signaal. Kabel- en telecombedrijven bieden internettelefonie aan via een telefoontoestel in de huiskamer. Het is daarbij altijd verplicht om een internetabonnement bij de internettelefonieaanbieder te nemen, daarbij krijgt de internetbeller in spé een speciaal modem meegeleverd, waaraan de computer en de telefoon verbonden worden.
Via Planet
Geen opmerkingen:
Een reactie posten