zondag, maart 12, 2006

Canadese internetprovider berekent extra kosten bij VoIP gebruik

Tweakers.net bericht dat de Canadese internetprovider Shaw Communications zijn klanten heeft aangeraden om een duurder abonnement te nemen als zij een andere VoIP-service gebruiken dan die van Shaw zelf.
De kosten van dit duurdere abonnement bedragen tien Canadese dollars per maand en zijn bedoeld om de servicekwaliteit te verbeteren voor mensen die via een VoIP-telefoon bellen.

Mensen die gebruikmaken van Shaws eigen VoIP-service mogen volgens de ISP het bedrag van iets meer dan zeven euro in hun portemonnee houden. In reactie hierop heeft de VoIP-serviceprovider Vonage Canada een aanvraag ingediend bij de Canadian Radio-Television & Telecommunications Commission (CRTC) om een onderzoek in te stellen naar deze vorm van 'verdekte VoIP-belasting'.

Volgens Vonage zorgt het advies van Shaw ervoor dat de prijzen van de concurrentie op oneerlijke wijze omhooggedreven worden. Daarnaast zou de actie van Shaw de groei van de VoIP-markt belemmeren en de gebruikers duperen, omdat zij meer moeten betalen dan andere mensen voor telefoonservices via internet.

Een ontwikkeling om in de gaten te houden, ik vrees dat KPN dit voorbeeld wel eens zou kunnen gaan volgen...